Sosyal medya beğenileri, çocukta “sahte benlik” geliştirebiliyor

Çocuklar artık Youtube gibi platformlarda çizgi film ve oyun videoları izlemekle kalmayıp popüler olan kişileri takip ediyor, onları örnek alıp kendi içeriklerini oluşturmaya çalışıyor.

<Sosyal medya beğenileri, çocukta “sahte benlik” geliştirebiliyor

Sosyal medya beğenilerinin çocuğun başarı duygusunu sahte bir görünürlük ve beğeni üzerinden şişirebildiğine dikkat çeken uzmanlar, bunun sonucunda sahte bir benlik algısı gelişebileceği uyarısında bulunuyor. Uzmanlara göre bu durum, gerçek yaşamda ilişkilerde karşısında çıkabilecek hayal kırıklıkları ya da gündelik yaşamın olağan başarısızlıklarına tahammül edemeyen, hayal kırıklığı yaşayan çocukların ortaya çıkmasına yol açabiliyor. Sanal ortamların çocuklar için tehlikeli olabileceğini de vurgulayan uzmanlar, ailelere çocukların açtıkları kanalları sürekli olarak takip etmelerini tavsiye ediyor.

 

Üsküdar Üniversitesi NPİSTANBUL Beyin Hastanesi Çocuk Ergen Psikiyatri Uzmanı Doç. Dr. Çiğdem Yektaş, çocukların video çekip sosyal medya platformlarında yayınlayarak ilgi görme beklentilerini değerlendirdi ve ailelere önemli tavsiyelerde bulundu.

 

Sadece çizgi film ve oyun videoları izlemiyorlar

 

Sosyal medyanın sunduğu geniş iletişim ağının bilgi edinme kanalı olarak bizlere geniş öğrenme olanakları ve fırsatlar sunduğunu belirten Çocuk Ergen Psikiyatri Uzmanı Doç. Dr. Çiğdem Yektaş, “Günümüzde çocuklar youtube ağını izleyici olarak aktif şekilde kullanıyorlar. Bu ağda çizgi film ve oyun videoları dışında son dönemde popülerleşerek youtuber olarak adlandırılan kişilerin farklı konularda çektikleri videolar da çocuklar tarafından yoğun şekilde takip ediliyor” ifadelerini kullandı.

 

Aileler de yönlendirici etken olabiliyor

 

“Görünürlük ve popülaritenin ön planda olduğu içerik kanalları, benzer sebeplerle çocuklar için bir motivasyon aracına dönüşmüş durumda” diyen Doç. Dr. Çiğdem Yektaş, sözlerine şöyle devam etti: 

 

“Bu kanalları kullanarak popülerliğini arttıran kişiler, çocuğun zihninde sevilme ve kabul görme ile eşdeğer bir durum oluşturuyor. Bu nedenle beğenilme ve sevilme durumunu yansıtan izlenme sayıları, beğeniler ya da olumlu yorumlar çocuklarda video çekme merakını arttıran önemli birer faktör. Aileler tarafından yapılan yönlendirmelerin de etkili olan bir diğer neden olduğunu söyleyebiliriz. Fiziksel olarak güzel olan veya iletişim becerileri iyi olan çocuklar, sadece dikkat çekmekle kalmayıp bu mecradan para kazanılabileceğini de gördüklerinde ebeveynlerinin yönlendirmesi ya da destekleyici tutumlarıyla bu tür çekimlere daha fazla girişiyorlar. Maddi kazanç dışında görünür olma ve kabul çabası, çocuklardaki video çekme merakının başlıca motivasyon oluşturan faktörleri diyebiliriz.”

 

Çocukta sahte benlik algısı gelişebiliyor

 

7-12 yaş grubundaki çocuklarda video çekimleri ile ilgili algıların “Ben bir video çekeceğim ve herkes beğenecek, youtube dan para kazanılabilir ve ilgi görebilirim” gibi daha somut düzeyde olabildiğini ifade eden Doç. Dr. Çiğdem Yektaş, “Oysa bu çekimler için harcanan zaman çocuğun gündelik yaşamında kurması gereken ilişkilerden, oynaması gereken oyunlardan çalıyor diyebiliriz. Bu da normal gelişimsel süreçte kurulması gereken akran ilişkilerini bozabiliyor. Çocuğun başarı duygusunu sahte bir görünürlük ve beğeni üzerinden şişirebiliyor, bunun sonucunda sahte bir benlik algısı gelişmesine yol açabiliyor. Bu da gerçek yaşamda ilişkilerde karşısında çıkabilecek hayal kırıklıkları ya da gündelik yaşamın olağan başarısızlıklarına tahammül edemeyen, hayal kırıklığı yaşayan çocuklar demek. Çocuğun başta üzüntü ve öfke olmak üzere olumsuz duyguları daha çok yaşamasına, dürtü kontrol sorunlarına ve depresyon, kaygı, öfke kontrol sorunu gibi psikiyatrik bozukluklar gel